Wednesday 27 January 2016

5 MAKANAN PUNCA SELULIT



Selulit adalah perkataan yang pasti akan mengerunkan mana-mana wanita yang mendengarnya apatah lagi yang mengalaminya. Mana taknya, selulit akan membuatkan kulit wanita jadi tak cantik dan secara tak langsung akan mengurangkan keyakinan penampilan diri wanita tersebut.

Apakah punca terjadinya selulit? Faktor utama munculnya selulit ialah pemakanan tidak sihat, perubahan hormon, dehidrasi dan faktor genetik.

Salah satu yang penyebab selulit adalah pemakanan. Ketahui 5 makanan yang mungkin jadi punca terjadinya selulit pada tubuh anda!

1. Makanan bergaram

5 Makanan Ini Punca Selulit 1

Kurangkan pengambilan makanan bergaram. Ini kerana garam menyebabkan pembendungan cecair dalam badan dan ia jadi punca pembentukan selulit.

2. Makanan berlemak

5 Makanan Ini Punca Selulit 2

Lemak penting untuk fungsi normal badan kita, tetapi jangan ambil dalam jumlah yang berlebihan. Pemendapan lemak akan berubah kepada selulit.

3. Gula berlebihan

5 Makanan Ini Punca Selulit 3

Gula adalah pembunuh senyap. Gula mampu meningkatkan pembentukan insulin, yang boleh merangsang pembentukan lebih tisu adipos dan terjadinya selulit.

4. Makanan segera berlebihan

5 Makanan Ini Punca Selulit 4

Makanan segera mengandungi perisa tambahan, bahan pengawet dan bahan tambahan lain yang menyebabkan selulit.

5. Makan coklat banyak

5 Makanan Ini Punca Selulit 5

Pengambilan coklat boleh menyebabkan selulit. Ini kerana kandungan gula yang tinggi dalam coklat. Kandungan gula tinggi boleh menyebabkan selulit.