Tuesday 19 April 2016

Petua Tradisional Rawat Keracunan Makanan

Tags


Keracunan makanan boleh berlaku bila kita terambil makanan atau minuman yang tercemar. Selain diserang sakit perut, antara tanda-tanda lain seseorang terkena keracunan makanan adalah loya, pening, muntah, cirit birit, demam dan keletihan.

Memang tak selesa rasanya, lebih-lebih lagi jika diserang sakit perut ketika sedang tidur malam. Namun ada beberapa petua yang menggunakan bahan tradisional yang boleh digunakan untuk merawat masalah keracunan makanan ini. Antaranya,

Lidah buaya

Selain daripada kaya dengan vitamin E, jus lidah buaya dapat membantu mengeluarkan racun dari dalam badan. Racun akibat makanan ini akan dibawa keluar dari badan, kemudian bahagian yang terjangkit disembuhkan oleh jus lidah buaya.

Delima

Delima merah juga boleh membantu mengatasi masalah cirit-birit yang disebabkan keracunan makanan.

Daun Pudina

Daun pudina yang segar dan sedikit pedas rasanya ini memang sedap dimakan bersama beberapa jenis hidangan. Juga sedap bila dihidangkan bersama teh panas.  Selain itu pudina boleh dijadikan ubat yang bertindak melawan jangkitan perut yang disebabkan oleh keracunan makanan.

Lemon

Lemon selain sedap ditambahkan dalam teh o ais, sebenarnya mujarab juga untuk merawat masalah keracunan makanan. Lemon kaya dengan khasiat termasuk membunuh bakteria jahat dalam perut yang mengakibatkan cirit-birit.

Yogurt

Yogurt juga boleh bertindak sebagai anti septik terbaik untuk perut yang dijangkiti bakteria. Masalah pencernaan dapat diubati dengan menambahkan bakteria baik yang diperoleh apabila makan yogurt.

Kesemua bahan-bahan yang disenaraikan di atas ni memang mudah didapati. Jadi jika terkena keracunan makanan bolehlah cuba Petua Tradisional Rawat Keracunan Makanan. Namun harus diingatkan jika masalah keracunan berlarutan, elok mendapatkan rawatan doktor.