Tuesday 24 May 2016

5 Petua Tradisi Merawat Batuk

madu susu

5 Petua Tradisi Merawat Batuk

1. Kicap dan Limau Nipis

Perah limau nipis, ambil airnya sesudu makan. Tambahkan kicap manis dan telan sekaligus.

2. Susu Panas dan Madu

Hangatkan susu, tambahkan madu ke dalamnya dan minum segera untuk meredakan batuk. Madu dengan khasiat anti bakteria akan meredakan batuk yang disebabkan oleh bakteria, sementara susu akan mengurangkan reaksi batuk yang dilakukan oleh paru-paru.

3. Minuman Halia Panas

Batuk juga boleh disebabkan kerana udara dingin, sehingga minuman yang menghangatkan seperti halia akan membantu menenangkan paru-paru untuk tidak melakukan reaksi batuk. Hiriskan halia, masukkan dalam gelas dan tuangkan dengan air panas. Tambahkan sedikit gula atau madu jika ingin terasa lebih manis.

4. Madu

Seperti disebutkan di atas, madu memiliki zat anti bakteria yang boleh meredakan batuk Anda. Namun khasiat ini boleh didapati jika madu Anda asli, tidak dicampuri dengan pemanis atau gula. Caranya mudah saja, telan 1 sudu makan madu asli sekaligus.

5. Daun Kencur

Kencur efektif menghilangkan kahak dan serak, serta meredakan batuk, Kerana kencur biasa dimakan oleh para penyanyi sejak zaman dahulu kala. Sekarang ini telah banyak dijual seperti kencur kering, sehingga ia mudah dikunyah saja dan dihisap sarinya ketika batuk menyerang.