Friday 9 December 2016

Jom Ketahui Petua Untuk Menyimpan Bawang Yang Dikisar Supaya Tahan Lebih Lama


Petua Untuk Menyimpan Bawang Yang Dikisar Supaya Tahan Lebih Lama 


Sebagai ibu berkerjaya yg sentiasa mengejar masa, pastinya korang memerlukan petua yg dapat menjimatkan masa & tenaga dalam soal membereskan hal rumah tangga. Betul tak?? Hehehe..


Tugas memasak antara kerja yg mengambil masa lama jika kita tak uruskan dengan betul. Kalau kita bijak menguruskan semua tu, kita boleh menjimatkan masa & wang ringgit.


Bawang sebenarnya salah 1 bahan utama dalam setiap masakan. Untuk jimatkan masa pada wanita yg bekerja, kisarlah bawang banyak2 utk memudahkan kerja memasak nanti.. 


Jangan risau kalau bawang tu busuk.. kali ni sy nak share petua mcm mna nak smpan bawang yg dikisar tu tahan lebih lama..


Untuk mengekalkan bawang kisar tahan lama, letakkan sedikit garam dalam bawang yg hendak dikisar. Kemudian simpan bahan kisaran dalam bekas kaca sebelum disimpan dalam peti sejuk. Buat pengatahuan korang.. petua ni juga sesuai untuk bahan kisaran yang lain termasuk cili kering & halia.


Sekian sahaja yang dapat saya kongsikan, mungkin anda mempunyai beberapa lagi petua yang lebih praktikal untuk dikongsikan. Kongsikan lah bersama pembaca lain pada ruangan komen dibawah. Dipersilakan share