Saturday 24 December 2016

SUBHANALLAH!! INILAH KELEBIHAN MENCUKUR RAMBUT BAYI DARI SEGI KESIHATAN YANG MUNGKIN ANDA BELUM TAHU![MOHON SEBARKAN!!]


5 kelebihan mencukur rambut bayi dari sudut kesihatan yang mungkin uolsss belum tahu. Jom sama2 kita baca..

Yang pertama : MEMBERSIHKAN KULIT KEPALA BAYI

Sewaktu bayi dilahirkan, bayi melalui jalan lahir / rahim yang turut membawa kotoran dan lemak ibu. Secara tidak langsung, sisa ini akan tertempel pada kulit kepala bayi.

Dari pandangan kasar, mungkin kita semua tak nampak apa yg terlekat pada kulit kepala bayi. Maka, sisa ini dapat dibersihkan secara lebih menyeluruh apabila rambutnya dicukur hingga botak.

Yang kedua : MUDAH MENGESAN MASALAH KULIT KEPALA

Selain itu, kulit bayi yang sensitif juga mungkin menyebabkan bayi berpeluh, menggaru, dan seterusnya menimbulkan iritasi, luka, bisul dan sebagainya.

Jika ia tertutup di bawah rambut bayi yang tebal, barangkali ianya sudah menjadi lebih teruk apabila kita boleh mengesannya.

Yang ketiga : MENJADIKAN BAYI LEBIH SELESA

Satu lagi kelebihan mencukur rambut bayi adalah supaya mereka berasa lebih selesa. Memandangkan cuaca panas dan lembap di negara kita ini, kebanyakan bayi memang cenderung untuk berpeluh dengan banyak.

Bayi yang masih kecil dan belum pandai meniarap akan selalu berbaring dan tidur, ia kan menyebabkan mereka berpeluh terutamanya pada bahagian kepala.

Mereka juga tidak terganggu visualnya dengan rambut yang panjang hingga memasuki mata.

Yang kempat : MENGELAKKAN ‘CRADLE CAP’

Sesetengah bayi mengalami masalah kerak kepala (cradle cap) yang ditandai dengan kerak kepala berwarna kekuningan dan agak berminyak.

Apabila rambut dicukur, lebih mudah uolsss memantau keadaan kesihatan pada kepala anak. Tapi sebelum tu , pastikan uolsss dapatkan nasihat doktor sekiranya kulit anak bersifat terlalu sensitif dan dikhuatiri menyebabkan luka kepala ketika dicukur.

Yang kelima : MUDAH DIURUS

Walaupun tidak semua kajian menunjukkan rambut bayi yang tumbuh selepas dicukur adalah lebih lebat, tetapi ramai berpendapat mereka lebih mudah untuk mengurusnya.

Uolss juga boleh memberi urutan lembut pada kepala bayi bagi meningkatkan aliran darah ke kepala. Tapi ada sesetengah kajian, tindakan ini mampu menggalakkan pertumbuhan rambut bayi dengan lebih cepat.

Lagi satu.. untuk memastikan rambut bayi tumbuh sekata selepas dicukur, galakkan proses meniarap atau ‘tummy time’ setiap hari.

P/S : JALANKAN DENGAN BERHATI-HATI

Sekiranyan uolsss berhasrat untuk mencukur rambut bayi, pastikan uolsss menitikberatkan faktor keselamatan dan kebersihan. Ini kerana, ubun2 kepala bayi masih lembut dan kulit mereka sangat2 sensitif.

Sebaiknya uolsss cari seseorang yang berpengalaman untuk melakukannya dengan betul. Kalau bayi mengalami masalah kulit yang tertentu, dapatkan nasihat doktor sebelum melakukannya. Ingat tu!! Hehehe..

Sekian sahaja yang dapat sis dapat kongsikan, jangan lupa untuk share sahabat2 yang ye..