Saturday 27 February 2016

Bahaya Ambil Jamu Pada Ibu Menyusu (PERLU AMBIL TAHU!!!)

Tags


1. (@_@)Ibu sering diingatkan agar mengelakkan pengambilan jamu semasa menyusukan bayi di dalam pantang. Benarkah jamu boleh menambahkan lagi peluang bayi mendapat demam kuning atau dikenali sebagai jaudis.


2. (@_@)Mengambil jamu dalam tempoh 14 hari selepas bersalin sebenarnya meningkatkan risiko bayi mendapat jaundis. Apatah lagi jika anda memiliki darah jenis O.


3. (@_@)Jika ibu pernah berhadapan dengan masalah anak jaundis sebelum ini, kemungkinan untuk anak seterusnya berhadapan dengan masalah yang sama agak besar.


4. (@_@)Walaupun jamu diperbuat daripada bahan semulajadi, tetapi tidak semestinya selamat terutama bagi ibu yang menyusukan bayi. Banyak herba mengandungi bahan-bahan yang mempunyai kesan serupa dengan ubat tertentu yang melalui susu ibu dan berpotensi membahayakan ibu dan bayi yang disusuinya.


5. (@_@)Untuk selamat, adalah lebih baik jika anda menysukan bayi, tidak mengambil jamu sembarangan terutamanya jamu yang tidak dilabel dan yang tidak diketahui kesahihan kandungannya.