Thursday 3 March 2016

Kalau Takut Gemuk Tolong Jangan Buat 4 Perkara Ini

Tags


1. Suka bangun lambat

":"Lagi teruk kalau yang jenis bangun pagi belum mandi, terus nak makan. Mana tak 'semangat' lemak naik berkilo-kilo! Padahal dah banyak kajian menyatakan mandi awal pagi sebelum subuh buat tubuh badan bebas daripada banyak penyakit seperti kolestrol, malah membantu membuang lemak dalam tubuh penyebab kegemukan.

2. Tekanan

":"Ketika stres, ada orang jenis tak sedar dia dah makan melampau. Setiap sejam mulut terus mengunyah dan sebab banyak fikir, ambil keputusan untuk lelap mata. Alahai... manalah badan tak naik? Tengok televisyen pun kadang ada makanan di tangan, konon kuda-kudap tapi serius itulah yang buat badan cepat naik!

":"Ingat ya, stres bukan hanya penyebab gemuk, tapi boleh buat tubuh menjadi lebih kurus terlampau dan tidak terkawal kerana makan minum tak terjaga. Jadi, tolonglah elak.

3. Pengaruh ubat

":"Ambil ubat macam-macam pun ada kesannya, ya. Jangan ingat nak kontrol anak ak nak ramai dan cantik semata, anda terus ambil pelbagai ubat tanpa sedar badan dah naik perlahan-lahan. Apa yang sedih, cara gemuk ini adalah paling tak sihat. Memang ada kajian membuktikan yang ambil ubat banyak sangat pun boleh tingkatkan selera makan. Secara tak sedar berat badan akan bertambah dan anda akan jadi gemuk.

":"DAN BAGI KAUM WANITA INI SALAH SATU FAKTOR LAIN YANG BERKAIT...

4. Menopause

":"Ketika masuk dunia menopause, automatik badan anda akan berubah dan tak selincah dulu. Proses metabolisme tubuh  akan lambat dan sistem hormon mengalami perubahan. Saat inilah, nafsu makan akan bertambah dan tubuh mengalami banyak perubahan. Salah satu perubahan yang boleh dilihat dengan jelas adalah pada bentuk badan, tampak makin berisi dan 'COMEL'.