Thursday 3 March 2016

Resepi Pizza Sardin Dengan Sosej Sedap

Tags


Bahan-Bahannya ialah:

Doh Pizza –

:))200 grm tepung gandum
:))125 ml air suam
:))1 paket yis segera
:))2 camca besar mentega atau minyak zaitun
:))1 sudu besar gula halus
:))1/2 sudu kecil garam halus
:))1-2 sudu besar shortening

Topping –

:))1/2 tin sos speghetti Prego perisa traditional
:))1 tin besar sardin
:))1 biji bawang – dipotong nipis-nipis
:))Sosej ayam secukupnya
:))Cheese monzarella
:))Cheese cheeder

Cara-cara untuk Membuat:

1. :))Buat doh, bancuh yis serta gula dengan 3 sudu air suam, kacau rata dan tunggu berbuih.

2. :))Gaul garam dengan tepung hingga rata kemudian buat lubang dibahagian tengah tepung, tuang bancuhan yis dan air suam sedikit demi sedikit sambil menggaul tepung hingga menjadi doh.

3. :))Uli hingga lembut dan masukkan shortening, kemudian masukkan mentega dan uli hingga doh licin dan tidak melekat pada jari (uli kira-kira 10-15 minit).

4. :))Doh yang dah diuli, jadikan bentuk bulat dan dibiarkan rehat di dalam bekas kemudian tutup dengan kitchen towel yang besih. Biarkan 40 minit atau hingga naik sekali ganda.

5. :))Bila doh dah naik cantik, tumbuk-tumbuk doh tadi untuk keluarkan udara dan uli sikit lagi.

6. :))Canai doh dalam anggaran setebal 0.5 cm dan diletak diatas tray pizza. Gunakan jari untuk meleperkan doh hingga menutupi seluruh pemukaan tray pizza.

7. :))Cucuk pada seluruh pemukaan doh dengan garfu dan bakar doh pada suhu 180`C selama 10-15 minit. Bila doh dah masak keluarkan dan ketepikan sekejap bagi sejuk sedikit.

8. :))Campurkan semua ikan sardin bersama bawang besar yang dicincang serta buah tomato yang juga dipotong kecil-kecil. Hancur-hancurkan ikan sardin serta gaul mesra kesemua bahan.

9. :))Sapu sos pada pemukaan doh tadi, kemudian boleh la ditaburkan ikan sardin, sosej dan last sekali taburkan cheese monzarella serta cheedar.

10. :))Masukkan pizza ke dalam oven dan bakar selama 30 minit pada suhu 180 darjah celcius atau sehingga topping masak kekuningan.