Monday 26 December 2016

CARA-CARA MEMBUAT PIS/PAIS JAGUNG

Tags


CARA-CARA MEMBUAT PIS/PAIS JAGUNG

Bahan-bahan yang diperlukan :

  • 3 tongkol jagung muda (sebaiknya jagung pulut)
  • Sedikit gula/secukup rasa - saya guna gula perang
  • 1 sudu tepung ubi (saya tambah)
  • 1 sudu tepung jagung (saya tambah)
  • Secubit garam - (saya tambah)
  • Kulit jagung secukupnya - ambil yg belah2 dalam, tak kotor


Cara-cara membuatnya :

  • Sagat jagung. Saya sagat guna penyagat separuh dan separuh lagi potong kasar guna pisau
  • Campurkan gula, tepung ubi dan tepung gandum. Gaul sebati. Resipi asal adalah 100% jagung dan sedikit gula.
  • Sudukan ke atas kulit jagung dan lipat. Boleh dilipat macam lepat biasa tu atau diikat dengan tali atau semat guna lidi/stapler.
  • Kukus selama 20 minit.
  • Sejukkan sebelum makan.
Selamat mencuba guyss..