Monday 19 December 2016

Wajib Baca!! Jangan Biasakan Tidur Malam Menggunakan Kipas Angin..Bahaya!!

Tags


[:]Tahukah anda bahwa di korea selatan dahulunya ada kepercayaan tentang “kipas kematian”, penyebutan itu di dasarkan atas pemahaman akan bahaya dari kipas angin jika digunakan pada waktu tidur di ruangan tertutup. Oleh karana itu sampai saat ini kebanyakan masyarakat korea menggunakan kipas angin yang dilengkapi timer yang berfungsi untuk mematikan kipas angin secara automatik.

[:]Kepercayaan yang menjadi keperluan masyarakat korea tersebut membuat pengeluaran kipas angin memenuhi permintaan dengan mengembangkan teknologi timer pada kipas angin.

[:]Kepercayaan dari masyarakat korea tersebut memang cukup beralasan. Faktanya kerana memang penggunaan kipas angin terlalu lama akan menimbulkan masalah pada kesihatan kita. Berikut ini adalah bahaya kipas angin yang boleh diakibatkan daripada penggunaan kipas angin yang salah:

#1. Penyakit Bell Palsy

  • Penyakit lumpuh, namun bukan lumpuh tubuh melainkan kelumpuhannya terjadi pada wajah. Wajah akan terasa sukar untuk tersenyum, tertawa dan ada pembengkakan di daerah wajah tertentu. Penyakit ini disebabkan oleh keadaan saraf wajah yang menegan, kerana terdedah kepada suhu sejuk seperti kipas angin yang berterusan.


#2.  Bekalan oksigen berkurangan

  • Ini berlaku jika kita terus-menerus menghadapkan kipas tepat ke wajah. Angin yang dihembuskan kipas tidak sepenuhnya oksigen atau bahkan juga ada gas karbon dioksida. Jika angin terus di hadapkan ke muka maka kita akan kesulitan mendapatkan bekalan oksigen yang cukup, bahkan udara yang kita hembuskan dari hidung boleh kembali lagi kembali dan tertumpu di sekitar wajah. Akibatnya peredaran udara di sekitar wajah kita tidak baik.


#3. Tubuh kekurangan air

  • Seperti yang diungkap oleh Dr. Wendra Ali, seorang ahli saraf mengatakan bahawa semasa kita berada di bilik yang sejuk dalam masa yang lama akan membuat badan kita kekurangan air. Hal ini tentu sangat berbahaya bagi kita, kita tahu bahawa kira-kira 70% tubuh kita memerlukan pengambilan air. Jika kipas angin justru membuat air di dalam tubuh berkurang, maka tentu akan memberi kesan buruk terhadap fungsi masing-masing organ kita.


#4. kulit kering

  • Masalah kulit tidak hanya terjadi kerana terkena sengatan sinar matahari sahaja. Keadaan bilik yang terlampau sejuk juga memberi kesan buruk bagi kesihatan kulit, seperti bahaya udara. Pada masa terlalu lama menggunakan kipas angin, kesan kekurangan air akan terjadi pada tubuh, termasuk kulit. Kulit kita sebenarnya sangat memerlukan kandungan air dalam darah yang mengalir di sekitar kulit.


#5. Otot kaku dan sakit

  • Otot kaku dan sakit juga akan dirasakan jika mendapatkan hembusan angin dari kipas terlalu lama. Suhu yang sejuk akan mengurangkan pengeluaran cairan lubrikasi yang berfungsi untuk menguatkan otot dan sendi kita. Maka tidak hairanlah jika kita tidur dengan kipas angin, maka saat bangun tubuh kita terasa sakit.


#6. Jangkitan saluran pernafasan

  • Kipas angin hanya untuk menggerakkan udara. Tidak ada proses penapisan yang dilakukan. Oleh kerana udara yang ada di sekitar bilik akan di hembuskan ke tubuh kita. Akan menjadi bahaya jika wajah kita mendapatkan hembusan angin dari kipas angin tersebut. Perlu diketahui, bahawa ada potensi udara yang mengandung bakteria, kuman, atau bahkan virus yang dihidu oleh hidung. Bahaya kipas angin ini boleh menyebabkan terjadinya jangkitan di dalam saluran pernafasan, seperti asma.


P/S : Untuk makluman uollsss page RESEPI SHEILA RUSLY yang asal telah hijack oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, dan page itu tidak lagi dapat diselamatkan. (tidak wujud) Oleh itu sis mohon support dari uollss semua untuk naikkan page yang baru ini.. www.facebook.com/resipisheilarusly